Цілі та завдання "Нового
курсу". Відповідь критикам
(Виступ 28 червня 1934 р.)
Більшість американців підтримали
закони "Нового курсу". Однак у політичних та економічних колах була
інша реакція. Рузвельта почали критикувати і ліворуч, і праворуч, і всередині
демократичної партії.
Ліворуч висловлювали невдоволення
повільними темпами ліквідації безробіття, відсутністю програми соціального
забезпечення, безправним становищем профспілок.
Праворуч звучали звинувачення чи
не в симпатіях ідеям соціалізму, порушення принципів вільного підприємництва.
У самій демократичній партії
з'явилася група діячів, які, мабуть, заздривши суспільній популярності
Рузвельта, почали говорити про те, що президент зосереджує надто велику владу
не тільки в адміністрації, а й усередині своєї партії.
У розмові Рузвельт відповідає
критикам. Як досвідчений політик і психолог він уникав називати імена своїх
опонентів, розуміючи, що це може створити додаткові шанси для звеличення себе в
громадській думці. Тому у відповідях він розкривав практичний зміст своєї
політики.
Рузвельт нагадує обстановку
періоду, коли параліч скував економіку країни. Причини? Вони в тому, що
"люди були охоплені гонитвою за незаробленим багатством, а їхні лідери у
всіх сферах діяльності не бажали нічого знати, крім власних корисливих інтересів
та легкої наживи".
Завдання полягало в "захисті
промисловості від різного роду махінаторів", "підтриманні розумної
конкуренції, убезпеченні споживачів від штучного піднесення цін".
У фінансовій сфері адміністрація
встановила золотий вміст долара 59,06 центів, потроїла ціну на срібло. Це
призвело до деякого збільшення цін усередині країни, але зміцнило позиції США у
міжнародній торгівлі, що відповідало потребам промисловості та сільського
господарства.
Серед законів, ухвалених межі
1933-1934 рр., президент згадує запроваджене регулювання діяльності трудових
бірж, яке зміцнило цілісність фінансової системи. Федеральний закон про
торгівлю цінними паперами стосувався продажу цінних паперів у міжштатній комерційній
діяльності. Вони мали реєструватися Федеральною торговою комісією, проходити
перевірку незалежними аудиторами, щоб інвестори приймали рішення з урахуванням
перевіреної інформації.
У 1934 р. на основі Закону про
торгівлю цінними паперами для посилення боротьби зі спекуляцією була створена
Комісія з торгівлі цінними паперами та біржовими операціями, покликана стежити
за всіма аспектами індустрії цінних паперів, включаючи реєстрацію та моніторинг
брокерських фірм та інших учасників купівлі-продажу.
Через рік права Комісії з цінних
паперів і біржових операцій були розширені. Їй, зокрема, доручалося стеження за
компаніями комунального обслуговування, щоб приборкати безвідповідальну
концентрацію влади в руках електричної та газової олігархії.
Ю.Н.Рогулєв.
{65}
Минуло кілька місяців з того
часу, як я говорив з вами про проблеми уряду. Починаючи з січня, ті, на кого ви
поклали відповідальність за державне управління, були зайняті втіленням у життя
політики та планів, які широко обговорювалися у попередні місяці. Ми вважаємо
своїм обов'язком не лише вказати правильний шлях, а й проторити дорогу.
Підбиваючи підсумки останньої
сесії Конгресу сімдесят третього скликання, ми ясніше розуміємо, що її завдання
полягала у завершенні роботи, яку Конгрес розпочав у березні 1933 року. Це було
далеко не просте завдання, але воно виявилося йому по плечу. Хтось добре
сказав, що, якщо не брати до уваги окремих винятків, цей Конгрес піднявся над
вузькопартійними інтересами, як ніякий інший Конгрес мирного часу після
великого Вашингтона1 .
Останню сесію відрізняли великий обсяг та різноманітність прийнятих
законодавчих актів, розумний підхід та добра воля, виявлені конгресменами під
час обговорення запропонованих заходів.
Я згадаю лише деякі основні
законодавчі рішення. Сесія відкрила можливість для санації боргових
зобов'язань, ухваливши закони про банкрутства для корпорацій та
муніципалітетів, а також закон про допомогу фермерам. Вона пішла назустріч
промисловості, полегшивши видачу позичок тим платоспроможним галузям, які
можуть отримати достатньої допомоги від банківських установ. Вона запровадила
регулювання діяльності фондових бірж, чим зміцнила цілісність фінансової
систем. Вона відкрила розумний шлях для розширення нашої торгівлі з іншими
країнами через двосторонні угоди. Вона ухвалила рішення про зміцнення наших
військово-морських сил, щоб привести їх у відповідність до цілей та умов
існуючих міжнародних договорів. Вона ухвалила закон про регулювання трудових
конфліктів, який сприятиме мирним відносинам у промисловості. У відповідь на
побажання широких мас фермерів і на додаток до нашої сільськогосподарської
політики вона затвердила заходи, покликані запобігти утворенню надлишків, які
руйнівно впливають на ціни. Вона дала федеральному уряду додаткові повноваження
боротьби з організованою злочинністю. Вона зробила рішучий крок до розгортання
національної житлової програми. Цим кроком став підписаний мною вчора закон,
який має направити приватний капітал на будівництво та ремонт житла для наших
громадян. Сесія заснувала постійний федеральний орган для справедливого
регулювання всіх видів масової комунікації, включаючи телефонний зв'язок,
телеграф та радіо. Останнє і, на мою думку, найважливіше досягнення цієї сесії
Конгресу полягає в тому, що вона реорганізувала, спростила і поставила на більш
справедливу основу нашу грошову систему - встановила стандарти та політику, що
відповідають потребам сучасного економічного життя, відвівши належну роль
золоту та сріблу як фундаменту валюти Сполучених Штатів.
Минулого періоду ми послідовно
збільшували зусилля, створені задля збереження та гарантування життєдіяльності
нашої країни. У цій роботі я, як і раніше, виділяю три взаємопов'язані
напрямки. На першому місці стоять допомоги нужденним, оскільки уряд, який
керується гуманними ідеалами демократії, насамперед не може допустити, щоб у
такій багатій на ресурси країні хтось голодував. Допомога нужденним була і
залишається нашою першою турботою. Ця допомога потребує великих витрат, і таке
становище – можливо, в інших формах – зберігатиметься ще довгий час у
майбутньому. Нам краще визнати та прийняти цей факт. Його причина - параліч,
який скував економіку після того злощасного десятиліття, коли люди були
охоплені гонитвою за незаробленим багатством, а їхні лідери у всіх сферах
діяльності не бажали нічого знати, крім власних корисливих інтересів та легкої
наживи. Надаючи допомогу нужденним, ми дотримуємося двох принципів: по-перше,
поряд з прямими посібниками, ми за найменшої можливості надаємо людям корисну
та оплачувану роботу, і по-друге, якщо якась сім'я у своїй звичній обстановці
не має шансів забезпечити собі матеріальний достаток та щастя, ми намагаємося
дати їй.
{67}
Друге – це відновлення економіки.
Щоб оцінити досягнуті в цьому напрямі успіхи, мені достатньо попросити кожного
з вас порівняти сьогоднішнє становище у промисловості та сільському
господарстві з тим, що було п'ятнадцять місяців тому.
Ми усвідомили, що економіка
потребує перебудови та морального реформування. Морального реформування –
оскільки економічні лиха останніх років значною мірою відбулися саме через те,
що провідні діячі наших фінансів та бізнесу нехтували найпростішими принципами
справедливості. Перебудови - оскільки було необхідно подолати і нові негативні
процеси в нашому економічному житті, і старі, яким раніше не приділяли уваги.
Правильність нашого курсу
підтверджується вже досягнутими результатами, які вам добре відомі. Я міг би
навести статистику, яка безперечно свідчить про позитивні зрушення у всій
країні. Цифри говорять про те, що середня заробітна плата робітників у значній
більшості галузей зросла. Сотні тисяч людей знову отримали роботу в приватній
промисловості і ще сотні тисяч здобули зайнятість завдяки розширенню прямої та
непрямої урядової допомоги з різних напрямків. Хоча, зрозуміло, ще є винятки, і
працівникам деяких професій доведеться ще зачекати на покращення економічного
становища. Я також міг би навести статистичні дані, які свідчать про те, що
ціни на сільськогосподарську продукцію значно підвищилися, що є попит на
споживчі товари – від харчових продуктів та одягу до автомобілів, що останнім
часом зріс попит на товари тривалого користування, що збільшився обсяг
банківських вкладів та що десятки тисяч закладених будинків та ферм врятовано
для їхніх власників.
Однак найочевидніше кожен із вас
може судити про хід відновлення економіки, якщо запитає себе, як змінилося його
власне становище. Хіба не покращав ваш матеріальний стан, порівняно з минулим
роком? Хіба не зменшився тягар боргових зобов'язань? Хіба не надійніше тепер
захищено ваш банківський рахунок? Хіба {68} не покращали умови праці? Хіба не
зміцніла ваша віра у власне майбутнє?
Дозвольте мені також поставити
вам ще одне просте запитання: хіба за ці досягнення вам особисто довелося
заплатити таку велику ціну? Твердолобі консерватори, а також ті, хто
теоретичними міркуваннями прикриває власні корисливі інтереси, будуть говорити
вам про втрату особистих свобод. Але на це я вам також пропоную відповісти
виходячи з фактів власного життя. Чи можете ви сказати, що втратили свої
конституційні права і свободи, можливості діяти і обирати? Візьміть Білль про
права2 , на
якому ґрунтуються ваші свободи і якого я урочисто поклявся дотримуватися.
Прочитайте будь-яке положення Білля і скажіть - чи відібрав хтось особисто у
вас хоч крихту цих великих гарантій? Я анітрохи не сумніваюся в тому, якою буде
ваша відповідь. Він випливає з досвіду вашого життя.
Отже, переважна більшість
фермерів, промисловців і робітників не заперечуватиме суттєвих досягнень
минулого року. Однак є люди, які виступають у ролі Фоми невіруючого.
Найкрикливіші з них поділяються на дві категорії: одні шукають політичних
вигод, інші – матеріальних. Близько року тому я для прикладу говорив про 90
відсотків виробників бавовни в Сполучених Штатах, які бажають робити те, що на
користь їхніх працівників і всього суспільства, та решту 10 відсотків, які
цього не допускає, завдаючи першими "удар нижче пояса" своїми
несправедливими порядками та неприйнятними для Америки виробничими нормами. Нам
не слід забувати, що людський рід ще далекий від досконалості і що егоїстична
меншість у будь-якій сфері діяльності - чи то фермерство, фінанси, бізнес чи
навіть державна служба, - завжди думатиме спочатку про себе, а вже потім про
ближніх.
Працюючи над великою
загальнонаціональною програмою, яка покликана дати першорядні блага широким
масам, ми, дійсно, наступали декому на "хворі мозолі" - і
наступатимемо на них надалі. Але це "мозолі" тих, хто намагається
досягти високого становища чи багатства, а можливо, того й іншого разом,
коротким шляхом – за рахунок загального блага.
{69}
Щоб здійснювати повноваження,
покладені на адміністрацію Конгресом, їй потрібні найкращі таланти, які тільки
може дати країна, і такі таланти ми шукатимемо невпинно. Державна служба
сьогодні дає більше можливостей для самореалізації, ніж будь-коли раніше в
нашій історії, а щодо оплати праці, то вона не велика, але достатня для життя.
З усіх кінців країни до нас прибувають здібні чоловіки та жінки, які готові до
сміливих дій. Закінчуються часи, коли владою зловживали заради вузьких
партійних інтересів. Від усіх членів адміністрації – згори до низу – ми чекаємо
на самовіддане служіння суспільству, і маємо дедалі більше прикладів такого
служіння.
Програма минулого року безперечно
"працює", і вона з кожним місяцем все краще пристосовується до
поєднання старих і нових економічних умов. Цей еволюційний процес добре видно з
прикладу Національної адміністрації відновлення, яка постійно змінюється у
тому, що стосується деталей її організації та методів роботи. Щомісяця ми
робимо великий крок уперед у регулюванні відносин між роботодавцями та
працівниками. Зрозуміло, у різних частинах країни та в різних галузях умови
неоднакові. Тимчасові методи регулювання замінюються постійними механізмами.
Мене тішить, що цей процес супроводжується зростанням свідомості його
учасників: і роботодавці, і робітники краще розуміють вигоди справедливих
виробничих відносин.
Так само і в інших областях.
Майже всім визнано, що ми зробили величезний крок уперед, заборонивши дитячу
працю, встановивши мінімальну оплату праці та скоротивши тривалість робочого
дня. Але ми лише намацуємо шляхи вирішення проблем саморегулювання у промисловості,
особливо там, де таке саморегулювання веде до придушення справедливої
конкуренції.
У цьому процесі еволюції ми
ставимо собі завдання захистити промисловців від різного роду махінаторів у
їхніх власних лавах, і навіть, підтримуючи розумну конкуренцію, захистити
споживачів від штучного піднесення цін.
{70}
Однак, крім цих найближчих
завдань, ми повинні бачити і більш віддалене майбутнє. Я вже зазначав,
виступаючи в Конгресі, що ми намагаємося знову відшукати дорогу до основних,
давно відомих, але певною мірою забутих ідеалів і цінностей. Ми хочемо дати соціальні
гарантії чоловікам, жінкам та дітям нашої країни.
До таких гарантій належить
турбота про поліпшення житлових умов американців, потім ми маємо намір виділити
додаткові кошти. Це – перший пункт нашої майбутньої програми.
По-друге, ми плануватимемо
використання земельних та водних ресурсів країни таким чином, щоб наші
громадяни отримали кошти для існування, що більш відповідають їхнім насущним
потребам.
Нарешті, по-третє, ми маємо намір
через наші урядові установи брати участь у створенні системи надійного і досить
повного захисту громадян від мінливості життя в сучасному суспільстві, іншими
словами - системи соціального страхування.
Іншим разом я хочу поговорити з
вами про ці плани докладніше.
Люди боязкого десятка, які
бояться будь-якого прогресу, намагаються дати нашій споруді нові, чужорідні
назви. Одні називають це "фашизмом", інші – "комунізмом",
треті – "повною державною регламентацією", четверті – "соціалізмом".
Усі вони лише ускладнюють і теоретично заплутують те, що насправді є простим та
практичним.
Я віддаю перевагу практичним
аргументам і практичній політиці. Впевнений: наше сьогоднішнє державне та
економічне будівництво є логічним продовженням того, що Америка робила завжди.
Це - втілення у життя старих, які витримали випробування часом американських
ідеалів.
Дозвольте мені навести просте
порівняння. Коли цього літа я поїду з Вашингтона, повинні будуть розпочатися
роботи з реставрації та розширення нашої адміністративної будівлі, Білого дому.3 ,
який давно цього потребує. Архітектори планують додати кілька кімнат,
вбудувавши їх в існуючу занадто тісну одноповерхову конструкцію. Одночасно з
цим розширенням та реставрацією буде змонтовано сучасну електропроводку,
встановлено сучасні сантехнічні засоби, а також сучасні пристрої охолодження
повітря, які будуть корисні спекотним вашингтонським літом. Проте в основному
конструкція адміністративної будівлі залишиться незмінною. Білий дім був
створений майстрами-будівельниками у той час, коли наша республіка була зовсім
молодою. Простота та велич цієї будівлі встоять перед новими вимогами, хоча
сучасне адміністративне життя і змушує нас до постійних реорганізацій та
перебудов за збереження цього величного цілого.
Якби я був схильний прислухатися
до пророків, які в ці дні пророкують нам лиха, я не наважився б на
реконструкцію Білого дому. Я б побоявся, що за моєї відсутності архітектори
перетворять його на якусь готичну вежу, фабричний корпус, подобу Кремля чи Потсдамського
палацу. Але в мене таких побоювань немає. Архітектори та будівельники –
розсудливі люди, їхні мистецькі уподобання визначені американською традицією.
Вони знають, що за законами гармонії та через необхідність реконструкція не
повинна порушувати основних контурів старої будівлі. Саме таке поєднання
старого та нового характерне для розміреного, мирного руху вперед – не лише у
будівництві будівель, а й у будівництві держави.
Так і наша нова споруда є
органічною частиною та доповненням старої.
Все, що ми робимо, спрямовано
втілення історичних традицій американського народу. Інші країни можуть
пожертвувати демократією заради того, щоб продовжити життя старої знаті, що
дискредитувала себе. Ми ж повертаємо людям благополуччя та впевненість у завтрашньому
дні, гарантуючи владу самого народу. Ми залишаємося, як сто років тому говорив
Джон Маршалл4 ,
" рішуче й у справжньому значенні слова урядом народу " . Наш уряд
"за формою і сутнісно... походить з народу. Влада дається уряду народом
для прямого управління народом на благо народу".
Перш ніж закінчити, я хочу
сказати вам, з яким інтересом і задоволенням я чекаю початку поїздки, в яку
сподіваюся вирушити через кілька днів. Кожному, хто має для цього хоч невелику
нагоду, корисно раз на рік кудись їхати, щоб змінити обстановку. Я не хочу
опинитися в положенні людини, яка за деревами не бачить лісу.
Я сподіваюся відвідати наших
співгромадян у Пуерто-Ріко, на Віргінських островах, у зоні каналу та на
Гавайських островах. Крім того, я матиму можливість обмінятися дружніми
привітаннями з президентами республік - сестер США: Гаїті, Колумбії та Панами.
Після чотирьох тижнів морської
подорожі я планую висадитися в одному з тихоокеанських портів нашого
Північно-Заходу, після чого для мене почнеться найцікавіша частина поїздки: я
сподіваюся на місцях перевірити, як йдуть роботи з деяких нових великих федеральних
проектів на річках Колумбія, Міссурі та Міссісі. Вашингтона багато дізнатися
про фактичний стан справ.
Коли під час війни я був у
Франції, наші хлопці, бувало, називали Америку "Божою країною".
Давайте зробимо так, щоб вона справді була і завжди залишалася Божою країною.
1 Джордж
Вашингтон – перший президент США (1789-1797 рр.). Під час Війни за незалежність
1775-1783 р.р. очолював континентальну армію.
2 Білль
про права. Набрав чинності 15 грудня 1791 р. Він складається з 10 поправок до
Конституції США, які проголосили свободу слова, печатки, релігійних сповідань,
зборів.
3 Білий
дім – офіційна резиденція президента США у Вашингтоні. Будувався у 1792-1800
роках. У 1814 році під час англо-американської війни англійці захопили
Вашингтон, спалили Капітолію та Білий дім. У 1815-1818 pp. Білий дім було
відновлено. Кілька разів зазнавав внутрішньої перебудови, але не змінювався
його архітектурний вигляд. Назва, за кольором забарвлення, узаконена рішенням
Конгресу 1902 р.
4 Джон
Маршалл (1755-1835) був головою Верховного суду з 1801 і до своєї смерті. Брав
активну участь у формуванні федерального законодавства та юридичної практики у
США.
Вивірено за виданням: Ф.Д.Рузвельт.
Розмови біля каміна. Переклад А.Б.Шаракшанэ, коментарі Ю.Н.Рогулєва. М: ІРТК,
2003.
Немає коментарів:
Дописати коментар